Stacja Muzeum, Warszawa – Polska
Założone 18 lutego 1928 r. Muzeum Kolejnictwa w Warszawie działało z różnymi perturbacjami do 20 marca 2016. Majątek muzeum przekazano do nowo powstałej instytucji – Stacji Muzeum, która przejęła zbiory oraz siedzibę Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Dla publiczności Stacja Muzeum została otwarta 14 maja 2016 roku. Muzeum obecną siedzibę – Warszawa Główna Osobowa – zajmuje od 1972 roku. Budynek ten był niegdyś dworcem towarowym Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, a po II wojnie światowej wskutek zniszczenia dworca głównego, stał się do 1967 r. najważniejszym dworcem PKP w Warszawie. W swoich zbiorach posiada obszerną kolekcję modeli (prawie 200) i makiet kolejowych, mapy i mundury kolejowe i wszystko to, co wchodziło w skład wyposażenia pracownika kolei, w tym zegary, dokumenty, fotografie. W sumie ekspozycja znajduje się w salach wystawowych o łącznej powierzchni 800 m2. Ponadto na zewnątrz można oglądać kilkadziesiąt jednostek taboru kolejowego i elementy infrastruktury kolejowej. To i tak jeszcze nie wszystko, ponieważ znaczna część zbiorów przechowywana jest w magazynach lub znajduje się w depozycie w innych muzeach. W muzeum jest wiele cennych i przykuwających uwagę eksponatów jak np. niemiecki parowóz Pm3-5. W parowozach tych w celu zmniejszenia oporu powietrza budowano otuliny aerodynamiczne, które nadawały mu futurystyczny wygląd, jak na czasy w których był użytkowany. Ten model w muzeum jest jedynym zachowanym na świecie parowozem tej serii. Wrażenie też robi najcięższy parowóz wyprodukowany w Polsce serii Ty51. To prawdziwe monstrum mające ponad 23 m długości wraz z tendrem i masie, gdy był gotowy do jazdy, prawie 190 ton. Cennym eksponatem jest też wagon salonowy Ashx 01, z którego w latach 1947-1951 korzystał prezydent Bolesław Bierut oraz lokomotywa pancerna PzTrWg16 wraz z wagonem artyleryjskim.