Ryskie Muzeum Motoryzacji – Łotwa

Opublikowano: 11.11.2023
Ilość wyświeteleń:
Lokalizacja: Ryga
Wszystko zaczęło się na początku lat 70-tych ubiegłego wieku, kiedy to 21 lipca 1972 roku podjęto decyzję o założeniu Łotewskiego Klubu Samochodów Zabytkowych (AAK), który zrzeszał ludzi o podobnych poglądach, zainteresowanych zabytkowymi pojazdami, ich poszukiwaniem, restauracją i konserwacją.
W 1976 roku jednym z takich znalezionych samochodów (i to na kilka godzin przed pocięciem na złom) w moskiewskiej fabryce ZIL, podczas komunistycznych sobotnich porządków, był unikalny samochód do wyścigów górskich – 1938 Auto Union CD V16. Jakiś czas później do klubu nadeszła oferta z zachodu, że w zamian za ten znaleziony samochód zostanie wybudowany budynek muzeum starych samochodów. Radzieccy urzędnicy nie mogli na to pozwolić i w 1985 roku znaleźli fundusze na budowę muzeum, a Rada Ministrów Łotewskiej SRR zatwierdziła projekt. Kamień węgielny pod muzeum wmurowano 6 czerwca 1986 r., a otwarcie gmachu odbyło się 22 kwietnia 1989 r. Ostatnia przebudowa muzeum została przeprowadzona w 2016 r., po czym ponownie zostało otwarte dla zwiedzających. Nad wejściem głównym jest charakterystyczna fasada przypominająca grill Rolls-Royce. Cała wystawa mieści się w nowocześnie urządzonym trzykondygnacyjnym budynku i zajmuje powierzchnię 3,3 tys. m2. Oprócz stałej ekspozycji, na której znajduje się około 230 modeli samochodów, motocykli i motorowerów z XIX-XX wieku, odbywają się tu również wystawy tematyczne, prezentacje pojazdów mechanicznych, prace badawcze nad historią budowy samochodów, a w muzealnych warsztatach odnawiane są pojazdy mechaniczne. Muzeum Motoryzacji w Rydze dalej kontynuuje, tak jak kiedyś klub, poszukiwanie rzadkich samochodów. Jednym z największych skarbów, który trafił do muzeum po okresie odbudowy, jest samochód „Krastin” wyprodukowany w 1903 roku przez firmę Krastin Automobile Company założoną w USA przez pionierkę światowego przemysłu motoryzacyjnego Augustę Krastiņš z Lipawy. Przed złomowaniem w ostatniej chwili udało się uratować także opancerzoną limuzynę ZiS 115 wyprodukowaną dla Stalina. Grubość nieprzepuszczalnego wielowarstwowego szkła samochodu sięga prawie 8 centymetrów, jest ono pokryte na całej długości płytą pancerną, a grubość drzwi sięga do 20 centymetrów. Samochód trafił do muzeum na mocy postanowienia Ministra Przemysłu Samochodowego ZSRR. Niezwykłe było odkrycie wozu strażackiego zbudowanego w 1913 roku w Rosyjskiej Fabryce Wagonów Bałtyckich w Rydze (Russo-Balt). Części dawno rozebranego samochodu zostały rozrzucone w szopie w Raunie, natomiast części ramy zostały zabetonowane jako podpora masztu anteny telewizyjnej. Samochód został odrestaurowany wspólnym wysiłkiem członków AAK. Jest też Rolls-Royce rozbity przez Leonida Breżniewa w Moskwie w 1980 roku. W 1997 roku do muzeum zgłosiło się Audi, które chciało odkupić jedyny na świecie zachowany samochód wyścigowy – Auto Union C/D. model C z 1937 roku. Łotysze zgodzili się w zamian za zbudowanie repliki z wykorzystaniem wyłącznie oryginalnych części. W ten sposób Auto Union C/D trafił do Audi Motor Museum w Inglostad, a w Rydze znalazła się replika wybudowana przy użyciu oryginalnych części z 1938 roku. Mimo to jest nadal jedną z największych atrakcji ryskiego muzeum. Muzeum rocznie odwiedza 150 tysięcy ludzi.