Flyhistorisk Museum Sola – Norwegia

Opublikowano: 26.03.2023
Ilość wyświeteleń:
Lokalizacja: Muzeum Lotnictwa Sola

Lotnisko w Sola, nieopodal Stavanger, zostało otwarte w 1937 roku jako pierwsze cywilne lotnisko w Norwegii. Hangar, w którym mieści się muzeum, został wybudowany przez Niemców podczas II wojny światowej w dawnej bazie wodnosamolotów.  Po wojnie hangar do obsługi sprzętu lotniczego przejęły Siły Powietrzne Norwegii, a samo muzeum powstało w 1984 roku. Ekspozycja koncentruje się na historii norweskiego lotnictwa, z naciskiem na wydarzenia lokalne i drugą wojnę światową. Muzeum posiada salę wystawową o powierzchni ponad 3000 m2 gdzie eksponowane jest ponad 30 samolotów, dwa helikoptery, kilkanaście silników i wiele pamiątek związanych z lotnictwem. Kilka eksponatów znajduje się na zewnątrz hali. Obszerna jest kolekcja niemieckich samolotów z II wojny światowej w tym różne wersje Arado  np.: prawdopodobnie jedynego zachowanego, lub przynajmniej najbardziej kompletnego, Arado Ar 96 i płatowca Arado Ar 196, który stacjonował na niemieckim krążowniku Blücher, kiedy został zatopiony w Oslofjordzie w kwietniu 1940 roku. Kolejne maszyny to Heinkel HE 115, Nesserschmitt Bf 109, czy Fieseler Fi 156 Storch. Storch do muzeum został zakupiony we Francji i składa się z części pochodzących z trzech różnych samolotów, a odrestaurowano go jako model C-2. Samolot ten miał niesamowitą charakterystykę STOL, czyli krótkiego startu (mniej niż 45 m) i lądowania, wynoszącą przy sprzyjającym wietrze zaledwie 18 m.  Kolekcja zawiera również przykład każdego powojennego odrzutowca, który był w Królewskich Norweskich Siłach Powietrznych oraz szereg cywilnych klasyków norweskiego lotnictwa z lat 50. XX wieku od wodnosamolotów po DC-6, który przybył do muzeum w 2020 roku. Można tu zobaczyć samoloty nieistniejącej już linii Braathens S-A-F-E, której to samoloty pod koniec lat 40-stych XX wieku obsługiwały najdłuższą na świecie nieprzerwaną trasę powietrzną pomiędzy Oslo a Hongkongiem. W tamtym czasie zasięg i prędkość samolotu były małe dlatego loty odbywały się z przystankami w Amsterdamie, Marsylii, Kairze, Basrze, Karaczi, Kalkucie i Bangkoku. Całkowity czas lotu wynosił 46 godzin.